söndag 6 juli 2014

Gör din Samsung Galaxy S4 snabbare!



När mobilen Samsung Galaxy S4 släpptes på marknaden, blev den snabbt en storsäljare. Vilket kanske inte är så konstigt, då det är en riktigt bra telefon på många sätt. Den har en stark processor och 2GB RAM-minne. Samtidigt som den är utrustad med en riktigt klar display, och en otroligt vass kamera.
Men trots att Galaxy S4 har en inbyggd 1.9 GHZ Quad-core processor. Är det många (inklusive mig själv) som upplever att telefonen kan bli väldigt seg ibland. Därför tänkte jag visa er några tips som kan hjälpa till att göra telefonen lite snabbare.


-Stäng av S-Voice: Det är ett program som konstant ligger i bakgrunden och tar onödig kraft, det gör även att hem-knappen får långsammare respons. För att avaktivera det ska du först dubbelklicka på hem-knappen, för att starta programmet. Gå sedan in i programmets meny>inställningar och avaktivera ”öppna via hem-knapp”. Om du senare skulle vilja använda S-Voice är det bara att öppna det från programmenyn.


-Ändra skala för fönsteranimationer: För att göra detta måste du först aktivera utvecklarinställningar på telefonen, vilket är väldigt enkelt. Det gör du genom att gå in på inställningar>mer>om enheten, leta sedan upp fliken ”kompileringsnr”. Klicka på den 7 gånger tills det kommer upp en liten ruta som säger att du nu bara är fyra steg ifrån att vara en utvecklare. Fortsätt att klicka, så har du aktiverat utvecklar inställningarna.

För att sedan ändra skala på fönsteranimationerna ska du nu gå in på inställningar>mer>utvecklaralternativ. Leta sedan rätt på alternativen skala för fönsteranimering, skala för övergångsanimation och skala för animationsvaraktighet. Och ändra till inställningarna som du ser på bilden här nedan.



-Använd inte Samsungs standardappar: Precis som med alla Androidtelefoner så levereras Samsungs mobiler med förinstallerade appar för bilder, sms, telefonbok osv. Utav egen erfarenhet tycker jag att dem är väldigt sega på Samsungs telefoner. Jag skulle istället rekommendera att använda andra appar för SMS t.ex. Evolve SMS, GO-sms eller Hangouts vilka brukar flyta på bättre. Och istället för fotogalleriet skulle jag ladda hem appen Quickpic eller använda Google-foton. 


-Avinstallera onödiga appar: Hur många av dina installerade appar använder du egentligen? Avinstallera de appar du inte använder, så slipper dem äta upp onödig minneskraft på telefonen. Överför även de appar som går till SD-kortet efter som de tar mindre processorkraft då.



Dessa små enkla tips gjorde i alla fall märkbar skillnad på min telefon. Jag tror även att tipsen fungerar på de flesta nyare Samsung telefoner. Då jag även testade dem på min Samsung Galaxy Note II, med samma resultat. Så jag hoppas även att dessa tips kan fungera för er andra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar